sunnuntai 12. elokuuta 2012

Perk***** paikkamakuu

No niin, nyt se on sitten takanapäin. Meidän perheen ihka ensimmäiset kisat eikä mennyt ollenkaan niin huonosti, kun mä ennakkoon pelkäsin :)

Ensinnäkin täytyy sanoo, että mua ei jännittäny juurikaan - ei oikeestaan yhtään verrattuna siihen miten paljon silloin joskus muinoin jännitti omia kisoja ja pelejä, kun oli maha kipeenä jo heti herätessä ;) Ihme sinänsä, kun mietti miten "hyvin" oltiin valmistauduttu: mä oon siis käynyt elämäni aikana katsomassa kaksia toko-kisoja ja viimeisimmästäkin käynnistä oli vuosi :) Ja kun ajettiin parkkikselle, jossa oli noin 30 autoo ja alueella tuplamäärä koiria, niin totesin Terolle, että Pörrö on muuten viimeksi ollut vuosi sitten koiratapahtumassa, että mitenkähän meidän kontaktin käy...

Ja me oltiin sitten vielä kisojen toinen koirakko, että ei kauheesti tarvinut katsella ensin muiden suorituksia.

No sitten itse kisaan. Tuomarina oli Vesa Kallio ja me kisattiin siis mölli-luokassa. Mölli-luokassa oli ALOn liikkeet, mutta liikkeiden välissä sai palkata (ei liikkeiden aikana). Ja arvostelu oli sama kuin ALOssa, jotta tietäisi oman tason kisoja ajatellen.

1. Luoksepäästävyys: 10. Pysyi hienosti perusasennossa istumassa. Tuomarin tullessa korvat oli takana ja häntä vispasi. Antoi vielä varmuuden vuoksi pusun tuomarille.

2. Paikkamakuu: 0. Että mua sitten harmittaa tämä :( Meidän vieressä oli sitten tietysti haukkuva koira ja toinen puoli tuoksui ihanalle nartulla. Pää alkoi heti kääntymään puolelta toiselle ja puolen minuutin kohdalla nousi pystyyn. Kävin laittamassa uudestaan maahan enkä ehtinyt kun kääntyä, niin taas pystyssä. Sitten taas maahan ja siinä sitten pysyi loppuun, kunnes ennakoi vielä istumisen. HÖH. Dääm. Hittolainen.

3. Seuraaminen taluttimessa: 8,5. Lähdössä oli huono kontakti, ekan käännöksen jälkeen sujui loistavasti. Ja syy minkä takia meidän lähtö kärsi: 2-3 m päässä meistä kehän ulkopuolella leikki/paini kaksi koiraa. Ne ei siis ees ollu koko kisoissa, mitä halvattua ihmiset tulee siihen kentän laidalle leikittään koiria??? Siis onko tää yleistäkin? Jos katse voisi tappaa...

4. Seuraaminen taluttimetta: 10. Se meni kyllä hyvin. Ai että mä olin ylpee :)

5. Liikkeestä maahanmeno: 9,5. Mä känsin päätäni kun sanoin maahan, siitä puolen pisteen vähennys. Pörrö ois saanu täydet...

6. Luoksetulo: 6. Törmäs sitten mua päin :( Sivulle tuli mallikkaasti. Mä mietin, et pitäskö alkaa ottaa suoraan sivulle, kun toi pysähtyminen (varsinkaan suoraan) eteen kovasta vaudista ei tunnu oikeen luonnistuvan.

7. Liikkeestä seisominen: 9,5. Samat sanat kuin maahanmenossa. Mä olin kääntänyt päätäni. No niin kai kun mä halusin nähdä, että se pysähtyy :-P

8. Hyppy: 9,5. Ja taas puolikas piste putos ohjaajan päästä :) Eli mun pää oli nytkähtänyt käskyn aikana. Tässä mä oikeesti jopa yritin olla ihan suorassa, koska hypyssä Pörrö katsoo eteenpäin, niin ei mun pään liikkeellä ole edes merkitystä. Äh.

9. Kokonaisvaikutus: 10. Tuomari sanoi, että oli todella iloisen näköstä. Koiran häntä heilui koko ajan ja yhteispeli näytti toimivan loistavasti. Kaikkee muutakin se höpötteli, mutta en mä enää muista, kun olin tässä vaiheessa jo niin iloinen tuon paikkamakuun pettymyksen jälkeen.

Kaikkiaan saatiin siis 152 pongoo eli jäätiin 8 pisteen päähän ykköstuloksesta. Sijoitus meillä oli viides. Täytyypi sanoa, että tämän MÖLLI-tokon palkintosijat menivät jo kisaaville koirille. Mä en edes tiennyt, että ALOsta ykköstuloksen saaneet saa tulla Mölli-tokoon. Tuntuu aika epäreilulle! Varsinkin kun ite on ihan alottelija; jouduin kysyyn liikkurilta kun piti liikkua kehässä liikkeiden välillä, että ei kai tarvi tehdä näitä "siirtymiä" hihnassa. No en mä tienny...

Jäi kyllä oikeen hyvä maku tästä :) Pörrö oli kyllä tosi skarppina kehässä, jos ei oteta lukuun paikkamaakuuta. Ihan turhaan mietin, että mitäs jos se lähtee rallatteleen kesken kaiken, mutta sehän oli ihan kärppänä ja suoritti paremmin kun missään reeneissä. Kisakoira?!?

Ai joo, ja tuloksia ootellessa se makas meidän jalkosen juuressa ja katteli rauhallisena ympärilleen. Ei vinkunaa tai mitään sähellystä. Jes.

Jos olis syyskuulle ja lokakuulle möllitokot, niin sitähän vois marraskuulle suunnitella ekaa kisasarttia. Nyt vaan harjotteleen palkkaamattomuutta.

Ja loppuun meidän kisat kuvina:


Paikkamakuu edessä.
Vasemmalla räksyttävä/häsläävä espanjanvesikoira,
ja oikealla ihanat tuoksut.
Seuraaminen. Uskalsin jopa liikuttaa taas käsiä :)

Mun päänkääntö liikkeestä maahanmenossa.
Kas kun osui kameraankin :)

Siinä sitä nyt ollaan, maassa.

Luoksetulo - ennen törmäystä :-P
Liikkeestä seisomisen pisteet.

Hyppy ennen pään nytkähdystä ;)

Game over :)

2 kommenttia:

  1. Hyvä tiimi olette Pörrön kanssa! Tosi hienostihan se meni!
    T. Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia :)

      Aika jännä kyllä, kun ajattelin että paikkamakuu varmaan onnistuu, mutta kaikesta muusta olin epävarma... Ja kuinkas sitten kävikään :)

      Poista